Coraz częściej słyszy się o oszustach internetowych, którzy podszywają się pod różne instytucje wysyłając fałszywe linki. Ich celem jest otrzymanie dostępu do kont bankowych oraz kont do mediów społecznościowych. Oszuści wciąż modyfikują swoje przestępcze metody, m. in. te dotyczące nadsyłanych SMS-ów, chcąc stworzyć wrażenie legalności takiej wiadomości. Ostatnio policjanci otrzymują zgłoszenia dotyczące oszustwa "na pocztę głosową".
Kolejnym pomysłem oszustów internetowych jest podszywanie się pod operatora telekomunikacyjnego. Oszust wysyła wiadomość z linkiem, która sugeruje o nieodsłuchanej poczcie głosowej, oraz podaje link prowadzący na stronę internetową z fałszywym komunikatem o “nowej poczcie głosowej”.
Po kliknięciu na link ściągniemy na swój telefon złośliwe oprogramowanie, co może doprowadzić do kradzieży pieniędzy z naszego rachunku bankowego. Wiadomości rozsyłane są z różnych numerów ale najczęściej pojawiają się takie z prefiksami z Niemiec (+49).
Co zrobić gdy kliknąłeś w link i zainstalowałeś podejrzane oprogramowanie? Wyłącz telefon i przełóż kartę SIM do innego telefonu, skontaktuj się ze swoim bankiem, zmień hasła. Bliźniacze oszustwa mogą dotyczyć również SMS-ów związanych z aplikacją dyskontów spożywczych, serwisów aukcyjnych, instalacji sterowników LTE, RODO.
Nie klikajmy w linki z SMS-ów, nie dokonujmy płatności poprzez linki w SMS-ach, nie ściągajmy aplikacji proponowanych w SMS-ach.
st. asp. Katarzyna Kopacz
Link --->
30 sierpnia br. w Centrum Nauki Cordis w Świdwinie odbyło się wyjazdowe posiedzenie Zarządu Województwa Zachodniopomorskiego oraz Konwenty Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów Województwa Zachodniopomorskiego
Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz zaprezentował założenia Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Pomorza Zachodniego 2021- 2027
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie informuje, że od dnia 3 lipca 2021 r. nie może zostać zawarta umowa sprzedaży paliw gazowych lub energii elektrycznej (w tym również umowa kompleksowa) z odbiorcą paliw gazowych lub energii elektrycznej w gospodarstwie domowym poza lokalem przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Zawarcie takiej umowy jest z mocy prawa nieważne (podstawa prawna: art. 5 ust. 4c ustawy Prawo energetyczne).
Wprowadzenie zakazu zawierania tego typu umów poza siedzibą przedsiębiorcy, to odpowiedź ustawodawcy na liczne skargi konsumentów, którzy wprowadzani w błąd przez przedstawicieli handlowych zawierali niekorzystne dla siebie umowy. Przedstawiciele firm często wykorzystywali niewiedzę, chorobę lub podeszły wiek potencjalnych klientów kusząc obietnicą niższych rachunków. Liczne zawiadomienia o stosowaniu nieuczciwych lub agresywnych praktyk rynkowych przez przedsiębiorców były składane przez rzeczników konsumentów z całego kraju (w tym przez PRK w Świdwinie) do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 20 maja 2021 r. Sejm przyjął nowelizację ustawy prawo energetyczne, w której m.in. wprowadzono zakaz zawierania umów na prąd lub gaz w mieszkaniach konsumentów.
Mając powyższe na uwadze Rzecznik Konsumentów informuje, że zawierając umowę w punkcie sprzedawcy, odbiorca powinien przed podpisaniem umowy dokładnie zapoznać się z jej treścią (w szczególności z zapisami dotyczącymi opłat, okresem obowiązywania umowy oraz warunków jej rozwiązania). Należy także dopilnować, aby sprzedawca wraz z egzemplarzem zawartej umowy wręczył odbiorcy wszystkie jej załączniki jak np. cennik i ogólne warunki umowy. WAŻNE ! Po zawarciu umowy odbiorcy nie przysługuje prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyn, w terminie 14 dni od dnia jej zawarcia (jak to miało miejsce przy zawieraniu umów poza lokalem przedsiębiorstwa).
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Katarzyna Piskorz