Do Rzecznika Konsumentów po raz kolejny napływają sygnały od osób, które zostały oszukane podczas zakupów dokonywanych w sklepach internetowych:
Konsumentka zamówiła odzież w sklepie internetowym. Po odebraniu towaru okazało się, że jest on słabej jakości oraz różni się od produktu przedstawionego przez sprzedawcę. Konsumentka chciała odstąpić od umowy zawartej na odległość (zgodnie z art. 27 ustawy o prawach konsumenta – konsument ma prawo odstąpić od umowy bez podania przyczyny, w terminie 14 dni od dnia odebrania towaru), jednak po wejściu na stronę sklepu okazało się, że sprzedawca nigdzie nie podał swoich danych (w tym nazwy i adresu swojej siedziby). W zakładce dotyczącej polityki zwrotu towarów nie podano adresu na jaki należy odesłać zwracany towar.
Rzecznik Konsumentów apeluje do mieszkańców powiatu świdwińskiego o sprawdzenie przed zakupem towarów i usług na odległość, z kim zawieramy umowę oraz na jakich zasadach.
Co sprawdzić przed kliknięciem „ZAMAWIAM I PŁACĘ” ?
Kontakt – w tej zakładce sprzedawca powinien podać swoje podstawowe dane: nazwę, adres siedziby, numer telefonu i adres poczty elektronicznej. Brak pełnej nazwy, siedziby czy danych kontaktowych może oznaczać, że sklep chce coś przed Tobą ukryć, np. że ma siedzibę poza UE. Podawanie danych i adresu przedsiębiorcy lub przedsiębiorcy, na którego rzecz działa jest ustawowym obowiązkiem. Nie kupuj u nierzetelnych podmiotów.
Regulamin – w pierwszych akapitach powinny się znajdować dane rejestracyjne działalności gospodarczej czy spółki. To, że sklep jest prowadzony w języku polskim, a nazwa domeny ma końcówkę „.pl”, wcale nie musi oznaczać, że mamy do czynienia z polskim sprzedawcą. Jeśli na stronie internetowej nie ma regulaminu – najlepiej tam nie kupuj, bo nie wiesz, jakie są twoje prawa i obowiązki. Jeśli jest - dokładnie go przeczytaj i zwróć uwagę, kto jest stroną umowy (sprzedawcą).
Prawa konsumenta – na stronie powinny zostać umieszczone informacje o podstawowych prawach konsumenta – prawie do odstąpienia od umowy oraz prawie do reklamacji.
Sposób płatności – jeżeli opcją płatności jest zagraniczny przelew ekspresowy lub opłata na konto osoby prywatnej, można z dużym prawdopodobieństwem przypuszczać, że nie jest to sklep godny zaufania.
Ogólny wygląd strony internetowej – wszelkie błędy stylistyczne, ortograficzne, a także dysproporcje w rozkładzie treści powinny wzbudzić podejrzenia.
Opinie innych klientów – sprawdź informacje o danym sprzedawcy na forach internetowych lub w mediach społecznościowych.
Produkty z krajów azjatyckich – upewnij się, czy nie korzystasz z usług pośrednika. Istnieje wiele e-sklepów, które oferują produkty z Azji (głównie sprzęt elektroniczny) po niższych cenach, jednocześnie tłumaczą, że nie są sprzedawcą, odsyłając w razie problemów konsumenta do dostawcy z Azji. Aby ustrzec się przed praktyką dropshippingu, sprawdź, czy regulamin sprzedawcy nie zawiera poniższych sformułowań:
[...] sprzedawca towaru z Azji.
[...] wysyłka w 24 h.
Klient jako importer towaru uiszczenia opłaty celno-skarbowe
Usługodawca nabywa Towar w imieniu Klienta od Wykonawcy.
Towar należy odesłać do dostawcy [...].
[...] nasz magazyn znajduje się na terenie Singapuru.
Sklep jest platformą sprzedażową kojarzącą kupującego i dostawcę.
[...] z przyczyn niezależnych od sprzedawcy, czas ten może wydłużyć się nawet
do 40 dni roboczych.
Pamiętaj, to sprzedawca odpowiada za oferowany towar. Niestety, w przypadku przedsiębiorców mających siedzibę np. w krajach azjatyckich - odstąpienie od umowy i reklamacje mogą być utrudnione, a odzyskanie pieniędzy – niemożliwe.
Niska cena - upewnij się, czy nie za bardzo odbiega ona od wartości rynkowej, sprawdź, czy uwzględnia cło i podatek.
W przypadku, gdy sprzedawca nie respektuje Twoich praw np. nie uznaje skutecznie złożonego odstąpienia od umowy zawartej na odległość – zgłoś sprawę wraz z kopią dokumentacji do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie: https://www.powiatswidwinski.pl/index.php/pl/rzecznik-konsumentow/kontakt-do-rzecznika
W sytuacji, gdy zostałeś oszukany przez sprzedawcę – zgłoś zawiadomienie o przestępstwie lub wykroczeniu odpowiednim organom (policja, prokuratura).
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Katarzyna Piskorz