W ostatnim czasie do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie ponownie zaczęły zgłaszać się osoby, które zawarły na pokazie handlowym niekorzystną dla siebie umowę. Transakcja dotyczyła najczęściej zakupu garnków i materacy rehabilitacyjnych. Suma jaką musiał zapłacić konsument za zakupione rzeczy to prawie 9.000 złotych !
Jeśli zakup towaru nastąpił w systemie ratalnym (kredyt konsumencki) do powyższej kwoty należy doliczyć dodatkowo kilka tysięcy złotych. Przedsiębiorcy zapraszają na organizowane przez siebie pokazy najczęściej osoby starsze. Potencjalni klienci kuszeni są otrzymaniem darmowych prezentów, jeśli tylko przyjdą na spotkanie. Należy pamiętać, że oferowane na pokazach towary nie są warte swojej ceny. Przedsiębiorca do ceny towaru wlicza koszty wynajęcia sali na pokaz, koszty dojazdu i wysłania zaproszeń oraz wynagrodzenia pracowników. Rzecznik Konsumentów apeluje o rozwagę i ostrożność. Na organizowane pokazy handlowe najlepiej nie chodzić – w sklepach stacjonarnych lub internetowych takie same towary lub podobne można kupić po dużo niższej cenie. Należy pamiętać, aby nie podawać swoich danych (imienia, nazwiska, adresu zamieszkania, numeru PESEL, serii i numeru dowodu osobistego) osobie, która zaprasza nas na pokaz (np. podczas rozmowy telefonicznej). Uzyskane informacje przedsiębiorca z całą pewnością wykorzysta do sporządzenia umowy na zakup towarów lub usług. Osoby prowadzące tego typu spotkania stosują różnorodne techniki manipulacyjne, które mają sprawić, abyśmy chcieli posiadać oferowany do sprzedaży produkt i zawarli umowę. Nie należy podpisywać jakichkolwiek dokumentów bez wcześniejszego zapoznania się z ich treścią. Jeśli coś jest dla nas niezrozumiałe bądź mamy wątpliwości – NIE PODPISUJMY UMOWY !
W przypadku, gdy doszło do zawarcia umowy należy pamiętać, że przedsiębiorca musi zostawić nam drugi egzemplarz wszystkich dokumentów dotyczących transakcji (umowę, regulaminy, cennik, wzór odstąpienia od umowy). Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może w terminie 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny. Oświadczenie o odstąpieniu od umowy (wzór w załączeniu) należy złożyć na piśmie np. wysyłać do sprzedawcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru. W razie odstąpienia taką umowę uważa się za niezawartą. Złożenie takiego oświadczenia jest także skuteczne wobec umowy kredytu (jeśli zakup towaru nastąpił w systemie ratalnym). Sprzedawca ma obowiązek, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia, zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia towaru. Z kolei konsument jest zobowiązany odesłać towar niezwłocznie (na własny koszt), w terminie 14 dni od dnia, w którym złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Po upływie 14 – dniowego terminu na odstąpienie od umowy – umowa uważana jest za skutecznie zawartą.
Pomoc w sporządzeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy poza lokalem przedsiębiorstwa, można uzyskać we wtorki lub czwartki u Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie ul. Mieszka I 16, 78-300 Świdwin.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie
oświadczenie o odstąpieniu od umowy => pobierz