Uroczyste obchodzenie patriotycznych rocznic jest mocno zakorzenione w tradycji Zespołu Placówek Specjalnych w Sławoborzu, a w tym roku było wyjątkowo różnorodne i odświętne. Stulecie odzyskania niepodległości zobowiązuje i nauczyciele dołożyli wielu starań, by jego świętowanie było radosnym i przeżywanym świadomie wydarzeniem, by uczniowie poczuli się częścią wspólnoty, której na imię Polska.
Przygotowania do finałowej uroczystości rozpoczęły się praktycznie od początku roku szkolnego. Potrzebny był bowiem czas i dobre pomysły, by przybliżyć dzieciom i młodzieży tematykę trudnej historii naszego kraju, oswoić z pojęciami, wprowadzić w atmosferę świętowania. W oddziałach Zespołu w Świdwinie panie Monika Ławrynowicz i Bożena Cebula włączyły uczniów w trzy ważne akcje ogólnopolskie. Pierwsza, to „BohaterOn-włącz historię", polegająca na wysyłaniu podziękowań dla Powstańców Warszawskich. Druga, to ogólnopolska akcja wymiany pocztówkowej między szkołami "100 pozdrowień”z okazji odzyskania niepodległości -Piękna nasza Polska cała..."Uczniowie wysyłali kartki do innych miejscowości w Polsce, odnajdywali je na mapiei z radością czekali na pocztówki do nich skierowane. Trzecia to „ Bijemy rekord dla Niepodległej.” Przygotowaniem do niej było uczenie dzieci śpiewu czterech zwrotek naszego hymnu. Dnia 31 października byli na cmentarzu, aby złożyć kwiaty oraz zapalić znicze na grobie Legionisty I Brygady Józefa Piłsudskiego - Józefa Bajdka, który po II wojnie światowej zamieszkał w Świdwinie. Przygotowały także swych podopiecznych do występów artystycznych. W tym czasie w Sławoborzu uczniowie III klasy gimnazjum realizowali pod opieką pani Ewy Mikołajczyk projekt edukacyjny „100 lat dla Niepodległej”. W jego ramach przeprowadzony został konkurs plastyczny na przedstawienie symboli i barw narodowych, skierowany do wszystkich uczniów, a zakończony wystawą prac. Uczniowie brali także udział w Ogólnopolskim Konkursie Recytatorskim „ Poezja patriotyczna” w Szczecinie. Od początku listopada na korytarzach szkolnych, zarówno w Świdwinie, jak i w Sławoborzu było coraz bardziej biało-czerwono. Flagi wykonane różnymi technikami, białe orły na czerwonym tle, bardzo starannie wyklejane i kolorowane wprawnymi rękoma starszych lub odciskane rączkami najmłodszych dzieci, czy biało- czerwone drzewa, stały się piękną dekoracją. Pojawiły się też portrety twórców niepodległości, z charakterystyczną, rozpoznawalną już także przez naszych uczniów twarzą Marszałka. Coraz częściej słychać było patriotyczne pieśni z czasów I wojny światowej. Szczególnie ćwiczono wykonanie „Mazurka Dąbrowskiego”, którego cztery zwrotki wielu uczniów naszej szkoły zna na pamięć i bardzo chętnie śpiewa, zyskując przy okazji świadomość, że tej atrakcyjnej pieśni należy się wyjątkowy szacunek. Finałem przygotowań był dzień 9 listopada. Uroczyste akademie odbyły się zarówno w Świdwinie, jak i w Sławoborzu. Wypełnione poezją, gromko śpiewanymi pieśniami patriotycznymi (uczniów do śpiewu w Sławoborzu świetnie przygotowała pani Ewa Lesisz) oraz teatralnymi próbami wyjaśniania historycznych wydarzeń i skomplikowanych pojęć. Uczniowie klasy III gimnazjum zatańczyli taniec z biało- czerwonymi flagami. Coś tak wyjątkowo pięknego widzieliśmy po raz pierwszy. Występy przejętych swą rolą artystów nagradzane były gromkimi brawami publiczności, wśród których byli także rodzice i dziadkowie uczniów. Zwłaszcza w Świdwinie ten uroczysty dzień dzieci przeżywały w obecności członków swych rodzin i były z tego powodu naprawdę szczęśliwe. Tutaj też swą obecnością zaszczyciła zebranych pani Naczelnik Urzędu Pocztowego, a po akademii odbyły sie warsztaty plastyczne, w czasie których uczniowie pod kierunkiem nauczycieli i z pomocą rodziców wykonali kokardy narodowe, symbolizujące patriotyzm i miłość do ojczyzny. Kulminacją spotkania było uroczyste odśpiewanie hymnu o godzinie 11:11. W ten sposób wzięliśmy udział w ogólnopolskiej akcji „ Bijemy rekord dla Niepodległej.” Wszystkie zwrotki hymnu zabrzmiały także w Sławoborzu, podobnie jak w tysiącach innych polskich szkół. Nasi uczniowie mają często problemy z zapamiętaniem ważnych dat historycznych wydarzeń. Nieosiągalne jest dla nich zrozumienie politycznych niuansów. Trudne do wymówienia bywają takie słowa jak „godło”, „niepodległość”, „orzeł”. Część z nich porozumiewa się poza słowami. Niektórzy nie są w stanie stanąć na baczność podczas śpiewania hymnu. Potrafią natomiast wspaniale odnaleźć się w atmosferze wspólnego świętowania, chłonąc radosną ideę wolności od tych, którzy starają się ją przedstawić za pomocą obrazu, słowa, muzyki. Niepodległa jest ważna także dla nich. Jej idea nie wyklucza.
Ewa Klasińska nauczyciel ZPS w Sławoborzu