Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

USŁUGI FINANSOWE MUSZĄ BYĆ DOSTĘPNE 

 

28 czerwca 2025 r. weszła w życie ustawa z dnia 26 kwietnia 2024 r.zapewnieniu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług
przez podmioty gospodarcze.



Co to oznacza dla konsumentów ? 

Usługi rachunku płatniczego, płatnicze i pieniądza elektronicznego, kredytowe oraz maklerskie muszą być dostępne dla osób ze szczególnymi potrzebami.

Oznacza to, że:

   umowy, regulaminy muszą być zrozumiałe dla tzw. przeciętnego konsumenta (napisane prostym językiem na poziomie B2),

   obsługa (bezpośrednio w placówkach przedsiębiorcy i na infoliniach) musi uwzględniać różne potrzeby komunikacyjne np. osób niesłyszących,

   strony internetowe i aplikacje muszą mieć odpowiednie kontrasty, wielkości czcionek, funkcjonalności i umożliwiać odczyt przez czytniki tekstu,

   karty płatnicze muszą być tak zaprojektowane, aby można je było łatwo odróżnić od innych, które mamy w portfelu i przez dotyk rozpoznać, którą stroną włożyć je do terminala lub bankomatu,

   bankomaty i terminale płatnicze muszą być dostępne dla wszystkich np. osób niewidomych,

   podmioty obowiązane (banki, SKOKi, domy maklerskie i inne) muszą wprowadzić procedury rozpatrywania skarg na dostępność. 

 

Co w sytuacji, gdy przedsiębiorca świadczy niedostępną usługę ? 

Konsument może złożyć skargę do przedsiębiorcy. Skarga może być wniesiona na piśmie, ustnie lub elektronicznie, jeżeli przedsiębiorca zadeklarował, że przyjmuje skargi w taki sposób.


Skarga powinna zawierać:

               a) dane konsumenta (imię, nazwisko, adres zamieszkania), 

               b) wskazanie jakiego produktu lub usługi dotyczy skarga, 

               c) opis jakich wymagań dostępności dany produkt lub usługa nie spełnia,

               d) żądanie, aby przedsiębiorca zapewnił ich dostępność (konsument może również wskazać, jak ją zapewnić),

               e) czytelny podpis konsumenta. 
 

Przedsiębiorca ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi. W sprawach skomplikowanych termin ten może zostać wydłużony do 60 dni (konsument musi zostać powiadomiony o wydłużeniu terminu). Jeśli przedsiębiorca uwzględnił skargę lub w sytuacji, gdy nie odpowiedział na nią w ustawowym terminie – musi w ciągu 6 miesięcy zapewnić dostępność usługi lub produktu. 

Konsument po złożeniu skargi, może powiadomić Prezesa Zarządu PFRON, że przedsiębiorca świadczy niedostępną usługę lub produkt. Ten rozpatrzy ją samodzielnie albo przekaże właściwemu organowi nadzoru rynku.


Szczegóły: 

Jakie prawa ma konsument zgodnie z Polskim Aktem o Dostępności?: dostepnosc.pfron.org.pl


Polski Akt o Dostępności - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej


Wytyczne dla podmiotów gospodarczych w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług - Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Katarzyna Piskorz







powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.