Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

BLACK FRIDAY, CYBER MONDAY – CO WARTO WIEDZIEĆ O WYPRZEDAŻACH ?

Już niedługo odbędzie się Black Friday (29 listopada) oraz Cyber Monday (internetowy odpowiednik Black Friday - 2 grudnia) – tzw. święto wyprzedaży. Przedsiębiorcy jednak już od kilku tygodni kuszą konsumentów różnymi ofertami.

W wielu e-sklepach również czekają na nas zniżki, rabaty i promocje.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie przypomina, że kupując towar po obniżonej cenie mamy takie same prawa jak przy zakupie tej samej rzeczy za cenę przed obniżką. Konsumentom przysługują różne uprawnienia w zależności od tego w jaki sposób nabyliśmy dany towar.  

Zakupy przez internet

Jeśli kupiliśmy towar przez internet, czyli na odległość, to mamy ustawowe prawo do jego zwrotu - w ciągu 14 dni od dnia jego otrzymania, czyli odbioru przesyłki np. od kuriera, na poczcie, czy z paczkomatu. Warunki zwrotu – miejsce odesłania towaru, inne wymogi powinny być określone w regulaminie sklepu internetowego dostępnego na jego stronie. Zdarza się, że ten czas zostaje przez sprzedawcę wydłużony. Wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy określa art. 38 ustawy o prawach konsumenta np. prawo do zwrotu produktu nie obowiązuje, gdy został on przygotowany na specjalne zamówienie, jak np. biżuteria z grawerem czy szyty na miarę garnitur.

Zakupy w sklepie stacjonarnym

Jeśli rzecz kupiliśmy w sklepie stacjonarnym, to zwrot towaru jest możliwy tylko za zgodą i na warunkach określonych przez sprzedawcę. Przed zakupem upewnij się więc czy w ogóle jest taka możliwość, np. czy sprzedawca w ramach swojej polityki handlowej wprowadził taką zasadę i na jakich warunkach możesz dokonać zwrotu. Zwracając towar musimy więc przestrzegać zasad wskazanych przez sprzedawcę, przede wszystkim terminu zwrotu, ale też zachowania oryginalnego opakowania, nie odczepiania metek, posiadania paragonu, dokonania zwrotu w miejscu zakupu itp.

Reklamacja towaru

W przypadku, gdy zakupiony towar okaże się niezgodny z umową (wadliwy) – masz prawo dochodzić roszczeń od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, bądź od gwaranta na podstawie otrzymanego dokumentu gwarancyjnego - niezależnie od upustu cenowego i od tego czy była to sprzedaż na odległość czy w sklepie stacjonarnym. Warto też przypomnieć, aby płacąc za towar zwrócić uwagę na to czy towar jest faktycznie przeceniony, czy cena na paragonie jest taka sama jaka widnieje na eksponowanym towarze – obowiązuje cena na tzw. półce, wieszaku.

Co warto wiedzieć? 

Zawsze porównaj najniższą cenę z 30 dni przed obniżką z ceną promocyjną. Pamiętaj także, żeby sprawdzić oferty u różnych sprzedawców. Zwłaszcza zakupy przez internet pozwalają szybko zorientować się, czy interesujący artykuł nie występuje w podobnej cenie w wielu miejscach, nie tylko czasowo. Zwracaj uwagę na cenę także podczas finalizacji zakupu. Porównywać ceny warto również ze względu na różne opakowania produktów. Z pomocą przychodzi cena jednostkowa – jest to cena za jednostkę miary, np. 1 litr, kilogram, metr, sztukę. Może się okazać, że o atrakcyjności oferty będzie decydowała nie promocja cenowa, a gramatura artykułu. Cenę jednostkową znajdziesz na etykiecie. Szczególnie uważaj na towary oferowane w wielopakach - po porównaniu gramatury produktów i ceny jednostkowej, może się okazać, że zakup wcale nie jest tak opłacalny, jak się wydaje. 

Daj sobie czas do namysłu. Zakupy, nie tylko na wyprzedażach, powinny być przemyślane. Hasła marketingowe i obietnice są kuszące, ale zawsze zweryfikuj, czy prawdziwe. Przedsiębiorcy mogą stosować różne sztuczki, które wywołują presję czasu i skłaniają do szybkich, nieprzemyślanych zakupów. Nie daj się zmanipulować, daj sobie za to czas do namysłu, zastanów się, czy dany produkt jest Ci rzeczywiście potrzebny.

Zawsze sprawdzaj z kim zawierasz umowę sprzedaży. Jeśli sprzedawca nie podaje swoich danych, informacji o prawie do reklamacji lub prawie do odstąpienia od umowy – lepiej nie zawieraj z nim umowy sprzedaży. Możesz mieć potem trudności w dochodzeniu swoich roszczeń w sytuacji, gdy towar będzie niezgodny z umową lub będziesz chciał skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Szczególnie należy zwrócić uwagę, czy kupując towar w sklepie internetowym sprzedawca prowadzi działalność na terenie Polski lub UE. W przypadku, gdy sprzedawca prowadzi działalność np. w krajach azjatyckich – dochodzenie roszczeń konsumenckich będzie utrudnione lub niemożliwe. 

W razie pytań mieszkańcy powiatu świdwińskiego mogą uzyskać poradę u Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie:

- w każdy wtorek i w czwartek, w godz. 7:15-15:15 w siedzibie Starostwa Powiatowego w Świdwinie przy ul. Mieszka I 16 (I piętro, pokój nr 17),

- w każdy wtorek i w czwartek, w godz. 7:15-15:15 pod nr tel. 94 36 50 322. 

- drogą mailową: k.piskorz@powiatswidwinski.pl 

Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Katarzyna Piskorz

powrót do kategorii
Poprzedni Następny

Pozostałe
aktualności

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.