BLACK FRIDAY, CYBER MONDAY – CO WARTO WIEDZIEĆ O WYPRZEDAŻACH ?
Już niedługo odbędzie się Black Friday (29 listopada) oraz Cyber Monday (internetowy odpowiednik Black Friday - 2 grudnia) – tzw. święto wyprzedaży. Przedsiębiorcy jednak już od kilku tygodni kuszą konsumentów różnymi ofertami.
W wielu e-sklepach również czekają na nas zniżki, rabaty i promocje.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie przypomina, że kupując towar po obniżonej cenie mamy takie same prawa jak przy zakupie tej samej rzeczy za cenę przed obniżką. Konsumentom przysługują różne uprawnienia w zależności od tego w jaki sposób nabyliśmy dany towar.
Zakupy przez internet
Jeśli kupiliśmy towar przez internet, czyli na odległość, to mamy ustawowe prawo do jego zwrotu - w ciągu 14 dni od dnia jego otrzymania, czyli odbioru przesyłki np. od kuriera, na poczcie, czy z paczkomatu. Warunki zwrotu – miejsce odesłania towaru, inne wymogi powinny być określone w regulaminie sklepu internetowego dostępnego na jego stronie. Zdarza się, że ten czas zostaje przez sprzedawcę wydłużony. Wyjątki od prawa do odstąpienia od umowy określa art. 38 ustawy o prawach konsumenta np. prawo do zwrotu produktu nie obowiązuje, gdy został on przygotowany na specjalne zamówienie, jak np. biżuteria z grawerem czy szyty na miarę garnitur.
Zakupy w sklepie stacjonarnym
Jeśli rzecz kupiliśmy w sklepie stacjonarnym, to zwrot towaru jest możliwy tylko za zgodą i na warunkach określonych przez sprzedawcę. Przed zakupem upewnij się więc czy w ogóle jest taka możliwość, np. czy sprzedawca w ramach swojej polityki handlowej wprowadził taką zasadę i na jakich warunkach możesz dokonać zwrotu. Zwracając towar musimy więc przestrzegać zasad wskazanych przez sprzedawcę, przede wszystkim terminu zwrotu, ale też zachowania oryginalnego opakowania, nie odczepiania metek, posiadania paragonu, dokonania zwrotu w miejscu zakupu itp.
Reklamacja towaru
W przypadku, gdy zakupiony towar okaże się niezgodny z umową (wadliwy) – masz prawo dochodzić roszczeń od sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową, bądź od gwaranta na podstawie otrzymanego dokumentu gwarancyjnego - niezależnie od upustu cenowego i od tego czy była to sprzedaż na odległość czy w sklepie stacjonarnym. Warto też przypomnieć, aby płacąc za towar zwrócić uwagę na to czy towar jest faktycznie przeceniony, czy cena na paragonie jest taka sama jaka widnieje na eksponowanym towarze – obowiązuje cena na tzw. półce, wieszaku.
Co warto wiedzieć?
Zawsze porównaj najniższą cenę z 30 dni przed obniżką z ceną promocyjną. Pamiętaj także, żeby sprawdzić oferty u różnych sprzedawców. Zwłaszcza zakupy przez internet pozwalają szybko zorientować się, czy interesujący artykuł nie występuje w podobnej cenie w wielu miejscach, nie tylko czasowo. Zwracaj uwagę na cenę także podczas finalizacji zakupu. Porównywać ceny warto również ze względu na różne opakowania produktów. Z pomocą przychodzi cena jednostkowa – jest to cena za jednostkę miary, np. 1 litr, kilogram, metr, sztukę. Może się okazać, że o atrakcyjności oferty będzie decydowała nie promocja cenowa, a gramatura artykułu. Cenę jednostkową znajdziesz na etykiecie. Szczególnie uważaj na towary oferowane w wielopakach - po porównaniu gramatury produktów i ceny jednostkowej, może się okazać, że zakup wcale nie jest tak opłacalny, jak się wydaje.
Daj sobie czas do namysłu. Zakupy, nie tylko na wyprzedażach, powinny być przemyślane. Hasła marketingowe i obietnice są kuszące, ale zawsze zweryfikuj, czy prawdziwe. Przedsiębiorcy mogą stosować różne sztuczki, które wywołują presję czasu i skłaniają do szybkich, nieprzemyślanych zakupów. Nie daj się zmanipulować, daj sobie za to czas do namysłu, zastanów się, czy dany produkt jest Ci rzeczywiście potrzebny.
Zawsze sprawdzaj z kim zawierasz umowę sprzedaży. Jeśli sprzedawca nie podaje swoich danych, informacji o prawie do reklamacji lub prawie do odstąpienia od umowy – lepiej nie zawieraj z nim umowy sprzedaży. Możesz mieć potem trudności w dochodzeniu swoich roszczeń w sytuacji, gdy towar będzie niezgodny z umową lub będziesz chciał skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy. Szczególnie należy zwrócić uwagę, czy kupując towar w sklepie internetowym sprzedawca prowadzi działalność na terenie Polski lub UE. W przypadku, gdy sprzedawca prowadzi działalność np. w krajach azjatyckich – dochodzenie roszczeń konsumenckich będzie utrudnione lub niemożliwe.
W razie pytań mieszkańcy powiatu świdwińskiego mogą uzyskać poradę u Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Świdwinie:
- w każdy wtorek i w czwartek, w godz. 7:15-15:15 w siedzibie Starostwa Powiatowego w Świdwinie przy ul. Mieszka I 16 (I piętro, pokój nr 17),
- w każdy wtorek i w czwartek, w godz. 7:15-15:15 pod nr tel. 94 36 50 322.
- drogą mailową: k.piskorz@powiatswidwinski.pl
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Katarzyna Piskorz