15 Marca - Światowy Dzień Konsumenta
15 marca 1962 roku prezydent John F. Kennedy, stojąc przed Kongresem Stanów Zjednoczonych, wypowiedział brzemienną w skutki sentencję: „Consumers,
by definition, include us all (...)” – „Wszyscy, z definicji, jesteśmy konsumentami”. Konsumenci stanowią największą grupę ekonomiczną w gospodarce,
wpływającą oraz pozostającą pod wpływem prawie każdej publicznej i prywatnej decyzji ekonomicznej, ale są oni jedyną ważną grupą,
której zdanie często nie jest wysłuchane.
Prezydent Stanów Zjednoczonych zaprezentował wówczas projekt ustawy o prawach konsumentów zawierający cztery podstawowe prawa, a mianowicie:
· prawo do bezpieczeństwa,
· prawo do informacji,
· prawo wyboru spośród różnych produktów i usług po konkurencyjnych cenach,
· prawo wyrażania opinii, które mają wpływ na kształtowanie polityki konsumenckiej.
Instytucjonalnie ochrona konsumentów w Polsce jest zadaniem wielu podmiotów administracji rządowej, samorządowej i organizacji pozarządowych.
Na szczeblu samorządowym problematyką ochrony praw i interesów konsumentów zajmują się powiatowi (miejscy) rzecznicy konsumentów.
Do ich zadań należy w szczególności:
· zapewnienie konsumentom bezpłatnego poradnictwa i informacji prawnej,
· występowanie do przedsiębiorców w sprawach o ochronę interesów konsumentów,
· prowadzenie edukacji konsumenckiej.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie udziela mieszkańcom powiatu świdwińskiego bezpłatnej pomocy prawnej w sprawach
związanych z ochroną interesów konsumentów.
Przyjęcia interesantów odbywają się we wtorki i w czwartki w godz. 7:15-15:15 przy ul. Mieszka I 16, 78-300 Świdwin (I piętro, pokój nr 17).
Ogólne zapytania konsumenckie (krótkie zapytania, które nie wymagają analizy dokumentacji i odnoszą się do ogółu interesów konsumentów) udzielane są:
w formie telefonicznej we wtorki i w czwartki pod nr tel. 94 36 50 322 oraz drogą elektroniczną na adres e-mail:
k.piskorz@powiatswidwinski.pl
Z okazji zbliżającego się Światowego Dnia Konsumenta życzę wszystkim konsumentom tylko udanych zakupów, skutecznych reklamacji oraz rzetelnych sprzedawców.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów
Katarzyna Piskorz