POWIATOWY RZECZNIK KONSUMENTÓW ZAPRASZA DO ZAPOZNANIA SIĘ Z PORADNIKAMI FUNDACJI AUTOTESTO WE WSPÓŁPRACY Z PORTALEM AUTOPRAWO.PL I AUTOTESTO.PL
W obu publikacjach znajdą Państwo praktyczne informacje dotyczące o czym należy pamiętać przed kupnem pojazdu (w tym odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania oraz wzory umów) oraz jakie przysługują nam uprawnienia, gdy kupiliśmy samochód z wadami ?
Należy pamiętać, że kupując samochód używany, mamy takie same prawa jak osoba, która zdecydowała się na zakup nowego pojazdu. W sytuacji stwierdzenia wady pojazdu konsument może złożyć do przedsiębiorcy reklamację z tytułu rękojmi wraz z określeniem swojego żądania. Podmiotem odpowiedzialnym za powstałe wady jest sprzedawca (komisant) i do niego należy kierować pismo reklamacyjne. Dla celów dowodowych najlepiej zrobić to w formie pisemnej. Pismo reklamacyjne konsument może przekazać sprzedawcy bezpośrednio (za potwierdzeniem na osobnej kopii) lub wysłać listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Najczęściej spotykane wady to brak właściwości, o których zapewnia sprzedawca:
- nieprawidłowe działanie podzespołów samochodu,
- usterki i awarie,
- inne parametry spalania, niż wynika z zapewnień,
- słabsze osiągi techniczne,
- brak określonego wyposażenia.
Kupując auto należy kierować się zdrowym rozsądkiem i nie działać pod wpływem emocji lub impulsu. Pośpiech jest złym doradcą. Przed zakupem wato sprawdzić stan techniczny (np. stacji kontroli pojazdów lub u rzeczoznawcy techniki samochodowej) oraz historię pojazdu np. na stronie internetowej www.historiapojazdu.gov.pl (bezpłatny raport z Centralnej Ewidencji Pojazdów).
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie