• Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dwie decyzje dotyczące firm organizujących pokazy handlowe.
• Vitaldream oraz R.A.M. Polska sprzedawały Aplikator Pola Magnetycznego.
• Firmy wprowadzały konsumentów w błąd co do właściwości urządzenia.
Urząd wszczął postępowania przeciwko Vitaldream (obecnie w likwidacji) z Białych Błot oraz R.A.M. Polska z Opalenicy pod koniec 2018 roku. Przedsiębiorcy prowadzili sprzedaż poza lokalem - organizując pokazy handlowe. Sprzedawali głównie urządzenie o nazwie Aplikator Pola Magnetycznego (APM). Za wprowadzanie klientów w błąd muszą w sumie zapłacić prawie 80 tys. złotych.
W trakcie prezentacji konsumenci otrzymywali broszurę na temat leczniczych właściwości pola magnetycznego. Mogło to sugerować, że zastosowanie urządzenia jest szersze, niż wynika z instrukcji obsługi. Co więcej, nawet informacje zawarte w instrukcji użytkowania nie zostały potwierdzone klinicznie – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Ponadto, w przypadku obu firm prowadzący pokaz zachęcali do zakupu w ramach „promocji”. Urząd ustalił jednak, że sprzedaż następowała każdorazowo po standardowych cenach. Natomiast, informacji o ofercie firm nadano kształt tzw. uciekającej okazji. Urząd nakazał obu firmom zaniechanie stosowania niedozwolonych praktyk.
Kara dla firmy Vitaldream wyniosła prawie 41 tys. zł (40 812 zł). Ponadto przedsiębiorca musi poinformować o decyzji UOKiK wszystkich klientów, z którymi podpisał umowy między 1 czerwca 2016 r. a 15 maja 2019 r. Kara dla R.A.M. Polska to prawie 38 tys. zł (37 878 zł). Firma musi poinformować o decyzji Urzędu wszystkich klientów, z którymi zawarła umowy między 10 stycznia 2017 r. a 15 maja 2019 r.
Zaproszenie na pokaz handlowy pod pretekstem bezpłatnych badań, nieistniejące promocje, konkursy, w których warunkiem odbioru nagrody jest zakup. To niektóre praktyki, z którymi konsument może się spotkać na prezentacjach.
Konsumencie, uważaj !
• Jeśli idziesz na prezentację, pamiętaj, że zazwyczaj jest to pokaz handlowy, mający na celu sprzedaż.
• Gdy otrzymasz zaproszenie na spotkanie lub bezpłatne badanie, ustal, czy będą na nim oferowane towary lub usługi.
• Uważnie czytaj umowy, nie działaj pod presją czasu.
• Uważaj na „promocje”, wyjątkowe oferty, gdy sprzedawca mówi ci, że musisz podjąć decyzję w tej chwili, bo okazja się nie powtórzy.
• Postaraj się konsultować decyzje z kimś bliskim.
• Nie udostępniaj nikomu dowodu osobistego.
• Nie bierz pożyczki na zakup sprzętu na pokazie, nie zgadzaj się na wizytę w banku ze sprzedawcą.
• Zastanów się, czy oferta na pewno jest atrakcyjna.
• Pamiętaj, że na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem masz 14 dni.
• W razie problemów szukaj pomocy u rzecznika konsumentów.
źródło: www.uokik.gov.pl
Katarzyna Piskorz
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Świdwinie